Hoe kan citymarketing onderdeel worden van structurele economische strategieën? Nicis Institute organiseert op maandagmiddag 11 oktober 2010 een kennisatelier waarin deze vraag centraal staat. Het uitgangspunt van dit kennisatelier is dat veel steden het belang van citymarketing onderkennen, maar het in veel gevallen alleen incidenteel inzetten. Nicis Institute biedt u handvatten om citymarketing en citybranding in te zetten voor de economische positionering van uw stad. Brandaris Placemarketing levert een bijdrage aan het programma van dit kennisatelier.
Citymarketing nog sterk geassocieerd met evenementen
Zowel de 'new towns' (Almere, Ede, Haarlemmermeer, Apeldoorn en Zoetermeer) als een groot aantal 'oude steden' zetten zich in om de regionale, landelijke en internationale positionering van de stad als economische bron te verbeteren. Dit wordt in Amsterdam structureel bij een organisatie, vanuit een gemeentelijke opdracht, ondergebracht. Van de 36 grote steden hebben 16 steden een specifieke vermelding in hun collegeprogramma’s gemaakt over de inzet van citymarketing. De algemene toon over de nut en noodzaak van het instrument is positief. Steden spreken de ambitie uit om hun imago uit te bouwen en citymarketing daar waar nodig slim in te zetten. Daarbij wordt de wens uitgesproken niet specifiek te bezuinigen op bestaande strategieën en evenementen. Wel is het opmerkelijk dat citymarketing nog sterk wordt geassocieerd met het binnenhalen van (sport)evenementen, zoals in Helmond.
Citymarketing is incidenteel, citybranding is structureel?
Op een bestuurlijk niveau lijkt citymarketing dan ook te bestaan uit sportevenementen en, zoals in Lelystad, in het “afstemmen van activiteiten als externe communicatie, pr-stadspromotie, evenementen, marketing, acquisitie en accountmanagement in relatie tot de budgetten beschikbaar gesteld voor/aan citymarketing”. Ede zet het instrument citymarketing in ter versterking van zijn economische identiteit en imago (gezond, groen en actief in Ede). Utrecht, Eindhoven, Helmond, Rotterdam, Den Haag, Zaanstad, Sittard-Geleen, Almelo, Nijmegen, Breda, Leeuwarden en andere steden zetten zich in om evenementen en hun nationale en internationale positie te verbeteren. Arnhem stelt een Stedelijke Economische Raad (SER) met Arnhemse bedrijven en instellingen in om de beeldvorming ‘made in Arnhem’ te versterken. Het belang van (incidentele) citymarketing wordt onderkend, maar het instrument maakt vooralsnog op bestuurlijk niveau geen onderdeel uit van een (structurele) economische strategie. Het is de vraag of citybranding een meer structurele strategie biedt dan citymarketing.
Kennisatelier ‘Van citymarketing naar citybranding?’
Het door Nicis georganiseerde kennisatelier biedt handvatten aan steden die citymarketing en citybranding willen toepassen voor de structurele, economische positionering van hun stad. Vanaf september kunt u zich op de website van Nicis aanmelden voor deelname. Dit kennisatelier vindt plaats op maandagmiddag 11 oktober 2010 in Utrecht. Voor meer informatie kunt u per e-mail of telefonisch contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (070 - 34 94 378).